مزایای مدلسازی اطلاعات ساختمان (BIM):

به طور کلی برای بیان مزایای مدل سازی اطلاعات ساختمان  (BIM)باید بررسی نماییم که این فرآیند چه مزیت هایی برای ذینفعان پروژه فراهم می سازد. چنانچه به توان به مالکان پروژه نشان داد که پروژه آنها با استانداردهای مورد نظر ایشان همراه با انتظارات زمانی و مالی آنها قابل تحقق است یا خیر. و یا قادر باشیم از روی مدلسازی های اولیه کیفیت مورد نظر پروژه را از لحاظ عملکردی، زیست محیطی، اصول فنی و … بررسی کنیم و یا چنانچه بتوانیم بستری فراهم کنیم که طراحان، مجریان و مالکان همزمان با هم در ارتباط بوده و بتوانند اثرات اجرایی و مالی فرضیات طراحی را در هر گام بررسی کنند می‌توان گفت مدل سازی اطلاعات ساختمان (BIM) موثر بوده است.

مزیت کلی مدلسازی اطلاعات ساختمان (BIM) را می توان در یک جمله خلاصه کرد و آن “شروع مدلسازی پروژه در یک محیط سه بعدی، مشترک و قابل دسترس برای تمام ذینفعان پروژه” می باشد.

 در اینجا ۱۱ مزیت کلی مدل سازی اطلاعات ساختمان (BIM) را برمی شماریم:

1.به کارگیری واقعیت های محل پروژه

 امروزه با پیشرفت های چشمگیری که در تجهیزات و نرم افزارهای دیجیتال به وجود آمده است و در دسترس مهندسان می باشد می توان با کمک عکس برداری هوایی و نقشه برداری دیجیتال تمامی مشخصات محل پروژه به طور دقیق ثبت و ضبط نمود. به این ترتیب تمام محیط پیرامونی پروژه به صورت فایل دیجیتال قابل دسترس بوده که با به کارگیری مدلسازی اطلاعات ساختمان (BIM) طراحان قادر خواهند بود پروژه را در محل واقعی آن مدلسازی کرده و به این ترتیب ارتباط پروژه را با محیط اطراف آن بررسی نمایند که این امکان در نقشه های دو بعدی دیجیتال و یا طراحی های دستی غیر قابل اجراست.

2.بدون اتلاف، بدون عملیات های بیهوده:

 با وجود یک مدل سه بعدی مشترک بین ذینفعان پروژه کمترین نیاز برای دوباره کاری و ایجاد مدل جدید به جهت هرگونه تغییر از طرف ذینفعان پروژه احساس می شود. این مدل سه بعدی شامل توانایی هایی فراتر از نقشه کشی می باشد که به هر یک از ذینفعان پروژه این امکان را می دهد اصول فنی و اطلاعات خود را در پروژه تعریف نماید به این ترتیب که در مدل سازی اطلاعات ساختمان (BIM) هر جزء طراحی، به یک پایگاه داده متصل است. این پایگاه داده بستری را فراهم می آورد که اثر هرگونه تغییر در مدل ایجاد شده توسط یکی از ذینفعان پروژه، در طرح های های دیگر ذینفعان پروژه نمایان شود. به طور مثال این آنالیز و محاسبات دیجیتال و سریع این امکان را مهیا می سازد که برآورد متریال هر بخش به طور دقیق و آنی در اختیار ذینفعان پروژه قرار داشته باشد، تنها همین مشخصه باعث کاهش چشمگیر میزان نیروی انسانی و هدررفت مالی می‌شود.

3.حفظ کنترل بر مدل:

 می‌دانیم مدلسازی اطلاعات ساختمان (BIM) یک بستر مبتنی بر مدل مشترک فراهم می سازد این مدل امکان ذخیره سازی خودکار را برای تمام ذینفعان پروژه مهیا می سازد، همچنین کاربران همواره به نسخه های قدیمی تر مدل نیز دسترسی خواهند داشت. به این ترتیب کاربران مطمئن هستند هر آنچه بر روی مدل کار کرده و وقت صرف کردند، بر روی پایگاه داده مربوط ذخیره شده و از پاک شدن و یا حذف شدن های ناخواسته فعالیت ها خبری نخواهد بود.

4.بهبود عملکرد متقابل ذینفعان پروژه:

اشتراک گذاری و ارتباط متقابل بین ذینفعان پروژه تحت بستر مدلسازی اطلاعات ساختمان (BIM) بسیار راحت‌تر و ساده‌تر از اشتراک گذاری و ارتباط از طریق نقشه های دو بعدی است، به این دلیل که هزاران دستورالعمل در طراح های ذینفعان وجود دارد که فقط در یک محیط دیجیتال فراگیر و پیشرفته قابل اشتراک گذاری هستند. در نرم افزارهای مدل سازی اطلاعات ساختمان (BIM) ابزارهای مختلفی وجود دارد تا ذینفعان بتوانند طرح های خود را با یکدیگر به اشتراک گذاشته و حتی این طرح‌ها را با هم ادغام نمایند. این ویژگی مدلسازی اطلاعات ساختمان (BIM) ذینفعان پروژه را قادر می‌سازد که کل پروژه را با یکدیگر مرور کرده و مطمئن شوند که هر یک از آنها تمام اطلاعات خود را بر روی مدل پیاده سازی نموده است و مدل نهایی به طور کامل برای شروع عملیات اجرایی آماده میباشد.

5. شبیه سازی واقعیت:

 از دیگر مزایای شاخص مدل سازی اطلاعات ساختمان (BIM)، ایجاد ابزارهای شبیه سازی می باشد که به طراحان اجازه می دهد پارامترهای دخیل در پروژه را نیز در نظر بگیرند، به طور مثال اثر نور خورشید بر فضاهای داخلی را در فصول مختلف را پیاده سازی و بررسی نمایند. همچنین مدلسازی اطلاعات ساختمان (BIM) امکان آنالیز انرژی پروژه را نیز فراهم می سازد. به طور کلی نرم افزارهای مدل سازی اطلاعات ساختمان (BIM) دارای توانایی ها و ابزارهای هستند که مهندسان را قادر می سازند با  شرایط محیطی و فیزیکی را نیز در مدلسازی تعریف کرده و اثرات آنها را بر پروژه بررسی و تحلیل نمایند.

6. تشخیص تناقض‌ها

امکانات مدلسازی اطلاعات ساختمان (BIM) کمک می کند تا به طور خودکار تناقض های موجود در میان طرح های ذینفعان پروژه مشخص شوند. به طور مثال اگر مسیر داکت تاسیسات مکانیکی یا برقی به نحوی طراحی شده باشد که با یک تیر تداخل پیدا کند به سرعت این نقیصه نمایان می شود. به این ترتیب با مدلسازی تحت فرآیند مدل سازی اطلاعات ساختمان (BIM) تمامی این تناقض‌ها استخراج شده و از ایجاد ضررهای مالی به هنگام عملیات اجرایی جلوگیری به عمل می آید. همچنین این نوع مدل سازی این امکان را فراهم می سازد تا اجزایی که قرار است در خارج از کارگاه ساخته و در کارگاه نصب شوند به طور دقیق ساخته شده و با کمترین خطای ممکن با دیگر اجزای موجود در کارگاه هماهنگ و نصب شوند.

7. درک مناسب از مراحل پروژه:

فرآیند مدلسازی اطلاعات ساختمان (BIM) با ایجاد یک مدل اصلی از پروژه، که در برگیرنده مدل های طراحی شده توسط طراحان بخش های مختلف است، این امکان را فراهم می سازد تا تمامی جزئیات اجرایی در هر فاز به مانند مصالح، مراحل اجرا و تیم های اجرایی کاملاً مشخص باشد که خود موجب افزایش چشمگیر بهره‌وری به هنگام شروع عملیات اجرایی است. مدل سازی اطلاعات ساختمان (BIM) از طریق مدل های گرافیکی می‌تواند هر کدام از جزئیات فازهای اجرایی را به تصویر بکشد و به این ترتیب مجریان پروژه با استفاده از این شاخصه مدلسازی اطلاعات ساختمان (BIM) قادر خواهند بود پروژه را در زمان مورد نظر تکمیل نمایند.

8. دسترسی به جزئیات اجرایی پروژه:

 با وجود امکانات بی‌بدیل مدل سازی تحت فرآیند مدلسازی اطلاعات ساختمان (BIM) همچنان ذینفعان پروژه و به طور خاص تیم های اجرایی نیاز به دریافت نقشه های پلان، دید جانب و دیگر نقشه های اجرایی دارند. نرم افزارهای مدل سازی اطلاعات ساختمان (BIM) بر اساس ابزارهایی که در اختیار دارند قادر خواهند بود این نقشه ها را نیز در کمترین زمان ممکن استخراج نمایند که موجب صرفه جویی زمانی چشمگیری در تهیه این نقشه ها می شود.

9. دسترسی به اهداف پروژه:

 مدلسازی اطلاعات ساختمان (BIM) با فراهم آوری مدلی که تمام ویژگی های پروژه و محیط اطراف پروژه در آن لحاظ شده است، در واقع امکانی را فراهم می‌سازد که بتوان اهداف نهایی پروژه و خروجی های حاصل از اجرای پروژه را توضیح و تفسیر نمود. این شاخصه فرآیند در بازگشت سرمایه های پروژه به مالکان کمک شایانی می‌کند همچنین ذینفعان پروژه نیز می توانند راحت تر مدارک و مجوزهای پروژه را جمع آوری و کسب نمایند. 

10. دسترسی آسان و فوری به مدل نهایی:

 فرآیند مدل سازی اطلاعات ساختمان (BIM)  این امکان را برای ذینفعان پروژه مهیا ساخته است تا در هر زمان و هر مکان به آخرین مدل تهیه شده توسط طراحان بخش های مختلف پروژه در قالب یک مدل، دسترسی داشته باشند و دیگر احتیاجی به نرم افزارهای مختلف برای دسترسی به مدل ها و طرح های طراحان متفاوت نیازی نباشد.

11. دسترسی به مدارک و مستندات:

 تا قبل از تعریف و تبیین مدلسازی اطلاعات ساختمان (BIM) ذینفعان پروژه اعم از مالکان، طراحان، مهندسین و پیمانکاران با چالشی تحت عنوان نگهداری و دسترسی به مستندات پروژه روبه‌رو بودند. نگهداری و دسترسی به مستندات مورد نیاز هر یک از ذینفعان موجب بروز فرآیندهایی زمان بر شده بود، همچنین تمامی این مدارک و مستندات نیز می بایست به مدیران بهره برداری پروژه تحویل داده شود که آنها نیز اطلاع دقیقی از نحوه بایگانی و اهمیت مدارک نیز نداشتند که خود موجب بروز مشکلاتی اساسی برای این مدیران به وقت نیاز به مستندات ایجاد می نمود. اما امروزه به مدد مدلسازی اطلاعات ساختمان (BIM) این مدارک به صورت دیجیتال و با یک دستورالعمل و فرآیند مشخص نگهداری شده  و به راحتی قابل رجوع از طرف تمامی ذینفعان پروژه بوده و بر اساس همین دستورالعمل ها تحویل مدیران بهره برداری خواهد شد.