تحلیل روش SWOT در پیاده سازی فرآیند مدلسازی اطلاعات ساختمان

تحلیل روش SWOT در پیاده سازی فرآیند مدلسازی اطلاعات ساختمان

آیا می توان با روش تحلیل SWOT پیاده سازی فرآیند مدلسازی اطلاعات ساختمان (BIM) در پروژه ها را صجت سنجی نماییم؟همانطور که می دانیم کاربرد مدلسازی اطلاعات ساختمان (BIM) در حوزه معماری، محاسبات و ساخت بسیار رواج پیدا کرده است به طوریکه می توان گفت مدیریت اطلاعات پروژه در تمام طول چرخه آن چه در مصالح چه در عملیات ها به عهده دارد. در این مطلب قصد داریم به تحلیل مزایا و معایبی که در پیاده سازی مدلسازی اطلاعات ساختمان (BIM) برای پروژه ها فراهم می سازد را بررسی نماییم.

می دانیم SWOT از ابتدای واژگان Strengths ( نقاط قوت)، Weakness (نقاط ضعف)، Opportunities (فرصت ها) و Threats (چالش ها) گرفته شده است. این روش تحلیلی به بررسی این موارد در هر پروژه یا تجارتی می پردازد. به طور خلاصه می توان گفت تحلیل SWOT، مزایا و معایب یک پروژه را که می توانند به فرصت ها و تهدیدات تبدیل شوند را بررسی می نماید. به این ترتیب استفاده از تحلیل  SWOT در پیاده سازی مدلسازی اطلاعات ساختمان (BIM) ، نقاط قوت و ضعف پیاده سازی این فرآیند و بالطبع آن فرصت و چالش های پیش آمده در پروژه ها بررسی می شود.

نقاط قوت در پیاده سازی مدلسازی اطلاعات ساختمان:

  1. در تحلیل SWOT بیان می شود که مدلسازی اطلاعات ساختمان (BIM) ، باعث کاهش هدر رفت های مالی و زمانی در پروژه می شود.
  2. مدلسازی اطلاعات ساختمان (BIM) با ارائه یک مدل سه بعدی کامل از پروژه پیشرفت قابل توجهی در طراحی و مدلسازی پروژه ها ارائه داده است.
  3. مدلسازی اطلاعات ساختمان (BIM) ، با شبیه سازی مراحل اجرایی پروژه در شفاف سازی روند اجرایی پروژه نقش بسزایی دارد.
  4. این فرآیند با کاهش خطاهای که ممکن است حین اجرای پروژه صورت بگیرد موجب کاهش ریسک های اجرایی می گردد در نتیجه از هدر رفتن زمان و منابع مالی جلوگیری می نماید.
  5. در صورت اجرای کامل فرآیند مدلسازی اطلاعات ساختمان و تحلیل بازدهی انرژی ساختمان، می توان با اجرای تمهیداتی نسبت به کاهش مصرف انرژی در طول دوره بهره برداری ساختمان اقدام نمود.
  6. پیاده سازی این فرآیند صرفا مختص به پروژه ها و یا شرکت بزرگ نبوده و قابلیت مدلسازی در اکثر پروژها توسط شرکت های مهندسی را دارد.

نقاط ضعف در پیاده سازی مدلسازی اطلاعات ساختمان:

  1. برای دست یابی به حداکثر نتایج از پیاده سازی این فرآیند، می بایست متخصصین بخش های مختلف ارتباط بسیار موثر و قوی با یکدیگر داشته و همگی از سطح تجربه و تخصص هماهنگی برخوردار باشند.
  2. جهت پیاده سازی وسیع این فرآیند در یک کشور، لازم است ارگان های مهندسی و دولتی نسبت به تعریف اصول پیاده سازی این فرآیند در هر کشور و بومی سازی بعضی از قواعد آن اقدام نمایند.
  3. اصولا تاثیرگذارترین نرم افزار در این حوزه نرم افزارهای تولیدی توسط شرکت Autodesk می باشند، اما الزاما تنها نرم افزارهای این حوزه نبوده و عملا یک نرم افزار جهانی و یکپارچه در این حوزه وجود ندارد.
  4. مسلما پیاده سازی این فرآیند موجب کاهش هزینه هایی در طول پروژه خواهد بود. اما آموزش نیروهای متخصص در بخش های مختلف نیازمند صرف هزینه و سرمایه گذاری می باشد.

فرصت ها در پیاده سازی مدلسازی اطلاعات ساختمان:

  1. مفاهیم مدلسازی اطلاعات ساختمان (BIM) موجب خواهد شد یک زبان مشترک در اجرای پروژه ها در سطح جهانی به وجود آید.
  2. می توان گفت نقش مدلسازی اطلاعات ساختمان (BIM) به مانند DNA در موجودات زنده است به این دلیل که تمام اطلاعات پروژه را حتی قبل از شروع پروژه در بر میگیرد.
  3. پیاده سازی این فرآیند موجب فراگیری دانش و تجربیاتی جدید برای تمام افراد دخیل در آن از مهندسین تا پیمانکاران و مالکین خواهد شد.

تهدیدات در پیاده سازی مدلسازی اطلاعات ساختمان:

  1. بر اساس تحلیل های صورت گرفته، پیاده سازی این فرآیند موجب تضعیف فرآیندهای اجرایی تثبیت شده در صنعت ساختمان می گردد.
  2. به کارگیری مدلسازی اطلاعات ساختمان (BIM) موجب تغییر در فرمت مرسوم قراردادهای صنعت ساختمان می شود.
  3. با توجه به بدیع بودن این فرآیند، همچنان غالب متخصصین به بلوغ تخصصی لازم در این حوزه نائل نشده اند.
  4. شمار مهندسین، پیمانکاران و مالکین که از یک دانش حداقلی در این حوزه برخوردار باشند هم اکنون محدود است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *