آشنایی با نرم افزار رویت REVIT، کاربردها، مزیت ها و آموزش نرم افزار رویت REVIT

نرم افزار رویت REVIT امروزه به طور گسترده در مدل سازی و مستند سازی پروژه های عمرانی کاربرد دارد. برای مهندسین عمران، معماری و به طور کلی تمام مهندسین که در پروژه های عمرانی و ساختمانی فعال هستند آشنایی با این نرم افزار یک پیش نیاز مهم محسوب می شود. به همین منظور گروه مهندسین مشاور بیم تکنولوژی اقدام به برگزاری دوره های آنلاین آموزش نرم افزار رویت REVIT  در سه بخش جنرال یا مقدماتی، معماری و سازه نموده است.

نرم افزار رویت REVIT مطابق با مفهوم BIM (مدل سازی اطلاعات ساختمان) و با منابع کاملاً پارامتریک خود، چابکی، دقت و سازماندهی را به پروژه شما ارائه می دهد به گونه ای که نرم افزار اتوکد امکان ارائه این امتیازات را ندارد.

 REVIT چیست؟

نرم افزار رویت REVIT، نرم افزار تخصصی برای توسعه پروژه های عمرانی است که توسط Revit Technology Corporation (نرم افزار سابق Charles River Software) ایجاد گردید و در سال 2002 تمام حقوق آن توسط شرکت Autodesk خریداری شده است. نرم افزار رویت REVIT همزمان با در اختیار قراردادن یک محیط مدل‌سازی سه‌بعدی به مهندسین و طراحان، امکاناتی را برای تولید نقشه های دو بعدی مرسوم (پلان‌ها، برش ها و غیره) و همچنین ابزارهایی جهت مستندسازی موارد ضروری پروژه، فراهم می نماید. علاوه بر این، به طور چشمگیری زمان صرف شده برای بازبینی حاصل از تغییرات پروژه (Revision) را کاهش می دهد زیرا هر گونه تغییر در یک بخش از پروژه در سراسر پروژه منعکس می شود و بنابراین نیازی به استخراج و  اصلاح دستی دیگر بخش های پروژه نیست.

 با توجه به اینکه این نرم افزار یک نرم افزار هماهنگ با مفهوم مدلسازی اطلاعات ساختمان (BIM) می باشد، این امکان را فراهم نموده است تا بتوان مصالح مختلف پروژه را در محیط نرم افزار تعریف نموده و پروژه های مدلسازی شده را به یک پایگاه داده کاملاً هماهنگ با مفهوم مدل سازی اطلاعات ساختمان (BIM)تبدیل نماید.

چه کارهایی می توان با REVIT انجام داد؟

رویت REVIT امکانات و ابزارهایی را برای مدلسازی و توسعه پروژه های معماری، سازه و تاسیسات (برق، مکانیک، تهویه مطبوع و غیره) ارائه می دهد، حتی به شما امکان می دهد هر یک از این رشته ها را به طور جداگانه مشاهده و کار نمایید. علاوه بر این، زیرساختی برای کار مشترک بین مهندسین هر رشته ارائه می دهد، یعنی چندین متخصص می توانند به طور همزمان روی یک پروژه کار کنند.

جالب ترین نکته در اینجا این است که همه مهندسین در عین حال که به کل پروژه دسترسی دارند اما فقط می توانند به صورت جداگانه در فایل های زشته خود تغییراتی ایجاد کنند اما اثر احتمالی این تغییرات در دیگر رشته ها را نیز مشاهده کرده و مهندسین آن رشته ها از تغییرات به وجود آمده آگاه شوند.

در عین حال تمام مستندات پروژه به سرعت ایجاد شده و برش ها، نماها و جزئیات به‌طور خودکار تولید می‌شوند، به این ترتیب همه مهندسین ضمن دسترسی به مدل سه‌بعدی، امکان استخراج میزان مصالح مصرفی و دریافت رندرهای پروژه را دارند.

حوزه ساختمان سازی و پروژه های عمرانی ساخت و ساز نسبت به گذشته با سرعت بیشتری در حال تغییر و پیشرفت است از همین رو پیچیدگی های فنی و اجرایی پروژ ها نیز هر روز در حال بیشتر شدن است و به طور فزاینده ای چالش برانگیز شده اند. به همین علت استفاده از یک نرم افزار به مانند Revit که بتواند  ضمن همگامی با تغییرات حوزه ساختمان سازی، ابزارها و امکاناتی را فراهم کند که  به مهندسین در درک و پیاده سازی این پیچیدگی ها کمک کند بسیار ضروری و گره گشا می باشد. این امکانات در نرم افزارهای متداول به مانند AutoCAD وجود ندارد.

از مزایای Revit می توان به موارد ذیل اشاره نمود.

  1. متره و برآورد: ایجاد جداول مقادیر مصالح پروژه که پس از هر تغییری در پروژه به طور خودکار به روز می شوند.
  2. برآورد هزینه: امکان وارد کردن مقادیر مالی مصالح و اجزای پروژه که بعداً می تواند برآورد هزینه را از طریق جداول ایجاد کند.
  3. هماهنگی پروژه: رشته های مختلف را می توان در یک فایل مرکزی هماهنگ کرد که به شما امکان می دهد تداخل ها را مشاهده کنید.
  4. تجسم سه بعدی: بسیار بیشتر از یک مدل سه بعدی، در Revit، ما یک شبیه سازی ثابت از نحوه ظاهر پروژه در هنگام اجرا داریم.
  5. تغییرات سریع: از آنجایی که این نرم افزار پارامتریک است، تغییرات اجرایی در ساخت پروژه و به طور قابل توجهی کار مجدد را کاهش می دهد.
  6. رندرگیری: اگر به ارائه مفصل تری برای مشتری نیاز است، Revit دارای قابلیت رندر است.
  7. مستندات پروژه – نقشه های دو بعدی و اجرایی پروژه خیلی سریع تولید می شوند و هر گونه تغییر در مدل سه بعدی بلافاصله در همه نقشه ها منعکس می شود.
  8. Dynamo – ابزار مورد نیاز خود را پیدا نکردید؟ می توانید کد منبع را برنامه ریزی کنید و ویژگی های Revit را سفارشی سازی نمایید.

REVIT چگونه کار می کند؟

نرم افزار رویت Revit از مفاهیم حاکم بر مدل سازی اطلاعات ساختمان (BIM) استفاده می نماید، به این ترتیب مدل سه بعدی ایجاد شده در محیط  این نرم افزار ، صرفا یک مدل الکترونیکی نیست، بلکه شبیه سازی کاملی از یک پروژه ساختمانی یا عمرانی است. به این معنی که هر جزء مدلسازی شده حاوی اطلاعات دقیقی از آن المان بوده و قابلیت ارائه اطلاعات تکمیلی آن عضو را نیز دارد.

در نتیجه پروژه شما به یک شبیه سازی سه بعدی دقیق از کار تبدیل می شود و پروژه را در تمام مراحل آن پشتیبانی می کند. ابزاری برای تجزیه و تحلیل و کنترل کار شما به شما امکان می دهد تا بتوانید کل چرخه عمر ساخت و ساز را نظارت کنید.

برای سازمان‌دهی اطلاعات مبتنی بر  مفاهیم مدل سازی اطلاعات ساختمان (BIM) ، می توان علاوه بر المان های از پیش تعریف شده در نرم افزار، اقدام به مدلسازی و تعریف المان های جدیدی به نام Family  نمود. این فامیلی ها دارای قابلیت های پارامتریک (قابل تغییر در ابعاد تعریف شده) هستند.

به طور کلی می توان ادعا کرد نرم افزار رویت Revit فقط یک نرم افزار نیست، بلکه یک ابزار ضروری برای فعالین حوزه ساختمان است که پروژه هایی را برای ساخت و ساز و پروژه های عمرانی توسعه می دهند در حالیکه که تمرکز خود را بر کیفیت، دقت و کنترل پروژه قرار داده اند.

آموزش نرم افزار رویت REVIT

گروه مهندسین مشاور بیم تکنولوژی با عنایت به سوابق پیاده سازی مفهوم مدلسازی اطلاعات ساختمان (BIM) و اهمیت نرم افزار رویت REVIT بر اساس مطالب بیان شده اقدام به برگزاری دوره آموزش نرم افزار رویت REVIT در بستر پلت فرم های آنلاین نموده است.

این دوره در سه بخش مقدماتی، سازه و معماری تدریس میگردد.

دوره مقدماتی:

در این دوره از آموزش نرم افزار رویت REVIT ضمن آشنایی با قابلیت ها و منوهای نرم افزار رویت، یک پروژه به طور کامل با LOD200 که شامل اجزای سازه ایی و معماری می باشد مدلسازی می گردد. همچنین نحوه چیدمان پلان و  دریافت خروجی به صورت نقشه های دو بعدی به طور کامل در 24 ساعت ( 8 جلسه سه ساعته) به همراه اصول اجرایی مورد بحث و آموزش قرار می گیرد. 

همچنین مهندسین و دانشجویان عزیز می توانند با انتخاب یک پروژه به عنوان پروژه کلاسی همزمان به مدلسازی پروژه خود در منزل اقدام نمایند و در ابتدای هر جلسه نسبت به رفع اشکال مدل تهیه شده در نرم افزار رویت REVIT و یا ابهامات اجرایی مربوطه بحث و تبادل نظر خواهد شد. 

دوره معماری:

در این دوره از آموزش نرم افزار رویت REVIT که به طور خاص بر روی دیسیپلین معماری تمرکز می شود، سطح مدلسازی به LOD300 ارتقا می یابد. 

در این دوره اجزای معماری جدید  در قالب FAMILY و به صورت PARAMETRIC و با تعریف متریال دقیق طراحی و مدلسازی می شوند به مانند پنجره های دو جداره در طرح های مختلف. همچنین اجزای معماری به مانند سقف شیروانی که دارای پیچیدگی های بیشتری به نسبت اجزای ساده دارند در پروژه مدلسازی می شوند تا این امکان را به دانش پژوهان این دوره از آموزش نرم افزار رویت REVIT بدهد که بتوانند اجزای پیچیده معماری را در نیز پروژه خود مدلسازی نمایند.

دانشجویانی که در این دوره از آموزش نرم افزار رویت REVIT شرکت می نمایند قادر خواهند بود اطلاعات پروژه به مانند لیست متریال پروژه را استخراج نموده و حتی اقدام به رندرگیری در محیط نرم افزار رویت REVIT نمایند. 

دوره سازه:

در این دوره از آموزش نرم افزار رویت REVIT که به طور خاص بر روی دیسیپلین  سازه تمرکز می شود، سطح مدلسازی به LOD300 ارتقا می یابد. 

در این دوره ابتدا شروع به مدلسازی یک سازه بتنی در سطح LOD300 می نماییم. فونداسیون، تیرها، ستون ها، دیوار برشی و انواع سقف های رایج در سازه های بتنی به طور کامل همراه با میلگرد گذاری دقیق این اجزا مدلسازی می شوند. در ادامه ذوره از آموزش نرم افزار رویت REVIT در بخش سازه اقدام به گزاش گیری از میزان متریال مصرفی در اجزای سازه ایی و نحوه دریافت نقشه های دو بعدی پروژه می نماییم.

پس از تکمیل یک سازه بتنی، شروع به مدلسازی یک سازه بتنی می نماییم. تیرها، ستون ها، بادبندها و انواع سقف های رایج در سازه های فلزی به طور کامل در محیط نرم افزار رویت REVIT  مدل سازی می شوند. اما مدلسازی سازه های فلزی دو نکته نقش بسیار مهمی دارد. مقاطع الزاماً از پروفیل های موجود طراحی نمیشوند و ممکن است طراح سازه پروژه اقدام به طراحی مقاطع ساخته شده از ورق های فلزی نماید، به این ترتیب دانشجویان این دوره قادر خواهند بود اتواع این نوع مقاطع را در محیط نرم افزار رویت REVIT به صورت پارامتریک مدلسازی نمایند. 

نکته مهم دیگر در سازه های فلزی، طراحی اتصالات جوشی و پیچی می باشد که تمام این اجزا به صورت کامل در این دوره آموزش داده خواهد شد.