طراحی تاسیسات بر اساس فرآیند مدلسازی اطلاعات ساختمان (BIM):

قیل از توضیح نقش مدلسازی اطلاعات ساختمان (BIM) در طراحی و اجرای تاسیسات پروژه ها نیاز است از پیچیدگی ها و اهمیت این حوزه بیشتر بدانیم.

  در حوزه تأسیسات پیشرفت طراحی تاسیسات طبق توافقات انجام شده و استانداردهای حاکم بر این حوزه تاثیر زیادی و بر موفقیت یک پروژه از از نظر زمان و هزینه دارد. حوزه تاسیسات در مقایسه با دو حوزه دیگر اصلی پروژه ها یعنی سازه و معماری دارای پیچیدگی های بیشتری بوده و شامل تیم های متنوعی از مشاوران، پیمانکاران اصلی و جز، طراحان، سازندگان، نصابان، تیم راه اندازی و تیم تعمیر و نگهداری می باشد. در پروژه های کوچک پیمانکار اصلی تاسیسات مسئولیت اجرای تمام جوانب این حوزه از جمله طراحی، ساخت و نصب را می پذیرد. اما در پروژه های بزرگتر اعضای مختلف مسئول انجام بخش‌های مختلف تاسیسات هستند، در عین حال در این بخش ها (از مرحله طراحی تا راه اندازی) به شدت به یکدیگر وابسته بوده و نیازمند یک همکاری قوی و متقابل با یکدیگر دارند.

مدلسازی اطلاعات ساختمان (BIM) و تاسیسات:

با توجه به توضیحات بالا مشخص است وجود یک فرایند قوی و موثر به نام مدلسازی اطلاعات ساختمان (BIM) تاثیر بسزایی در حوزه تاسیسات دارد، تاکنون تاسیسات از دو بال جدا از هم به عنوان طراحان/مشاوران و پیمانکاران تشکیل می شده است. به طوری که نقشه ها و مستندات لازم از طریق طراحان/مشاوران به پیمانکاران ابلاغ شده

و تیم اجرایی نیز می‌بایست نقشه های ارائه شده را اجرا می نمود که این روند مشکلات زیادی به همراه داشت. اما فرایند مدلسازی اطلاعات ساختمان (BIM) به تیم های تاسیساتی کمک کرده است است تا نقشه هایی با کمترین خطای ممکن تولید نمایند، همچنین باعث افزایش راحتی در ساخت، کیفیت در نصب و بهره وری در تعمیر و نگهداری می شود. به همین دلیل طراحان، مشاوران و پیمانکارانی که از از این فرآیند در اجرای پروژه های خود بهره می برند رو به افزایش است.

 از سوی دیگر تاسیسات ساختمان به علت حجم کاری و پیچیدگیهای خاصی که دارد همواره با دیگر حوزه‌های اصلی ساختمان یعنی معماری و سازه در چالش می باشد، در غالب موارد تاسیسات می بایست طرح ها و روشهای اجرای خود را در جهت تامین الزامات سازه و معماری تغییر دهد به طور مثال تغییر مسیر لوله ها، تغییر سایز لوله ها، جابجایی نصبیات روی دیوارها، محل قرار گیری آویزها و پیچ ها، تغییر سایز داکت ها، تغییر محل رایزرهای الکتریکی و… تمامی این تغییرات علاوه بر تحمیل هزینه به پیمانکاران هزینه‌های زمانی و مالی زیادی به موفقیت پروژه وارد می نماید.

درطی فرآیند مدلسازی اطلاعات ساختمان (BIM) ابتدا طراحان و مشاوران تاسیسات شروع به طراحی آنچه در نظر دارند می نمایند همزمان با تولید و طراحی نقشه های سه بعدی طرح های خود را در مرحله ساخت، نگهداری و نصب به دیگر حوزه ها اعلام می نمایند تا قابلیت اجرای این طرح ها از منظر سازه و معماری مورد بحث و بررسی قرار گیرد، در عین حال پیمانکاران نیز از این طرح ها آگاه شده و نظرات اجرایی خود را اعلام میدارند. با این هماهنگی ها نقص ها و خطاهای مرسوم از میان رفته و تمامی اعضای پروژه بدون آنکه که شروع به ساخت پروژه نمایند قادر خواهند بود آنچه را که طراحی کردند در کنار دیگر طراحی ها ارزیابی کرده و صورت لزوم تغییر دهند.

گروه مهندسین مشاور بیم تکنولوژی

در گروه مهندسین مشاور بیم تکنولوژی، مهندسین مکانیک و برق، دانش آکادمیک و  اطلاعات اجرایی خود را به کار گرفته تا بتوانند کوچک ترین اجزای تاسیسات مکانیکی و برقی را در طراحی خود در نظر گرفته و با پیاده سازی آنها در نرم افزار های مبتنی بر بیم، هرگونه تناقض با نقشه های سازه و معماری را پیش بینی و بررسی نمایند.