مزایای مدلسازی اطلاعات ساختمان در دوره بهره برداری:

مدلسازی اطلاعات ساختمان (BIM) این امکان را می دهد که کیفیت و بهره وری در فاز بهره برداری افزایش یابد و هزینه های این فاز از پروژه نیز کاهش یابد.

بهره برداری:

چرخه عمر پروژه های عمرانی بسیار طولانی و مرحله بهره برداری طولانی ترین بخش آن می باشد، مهمترین هزینه های بخش بهره برداری مربوط به مصرف انرژی، تعمیرات، نگهداری، بازسازی و یا تخریب می باشد. مدلسازی اطلاعات ساختمان (BIM) این امکان را می دهد که کیفیت و بهره وری در فاز بهره برداری افزایش یابد و هزینه هایی که این فاز از پروژه نیز کاهش یابد.

یکی از مهمترین چالش های مالکین ساختمان ها این است که بعد از اتمام کار، سازندگان پروژه را به همراه زونکن های زیادی از نقشه ها و مستندات و لوح های فشرده به مالکین تحویل می دهند که عملاً برای مالکین قابل استفاده و رجوع نمی باشد. اما مدلسازی اطلاعات ساختمان (BIM) این امکان را فراهم می سازد که مالکین به منبع اطلاعاتی دسترسی داشته باشند که به خوبی تهیه و تنظیم شده و به راحتی قابل جستجو می باشد. به این ترتیب هر دستگاه یا بخشی از ساختمان کاملاً مشخص است که توسط چه گروهی ساخته شده است و مشخصات آن نیز کاملاً قابل دسترس می باشد.

مزایای BIM به هنگام بازسازی و مرمت ساختمان:

باید در نظر داشت از آنجایی که مالکین این امکان را ندارند که همراه با تغییرات ساختمان اطلاعات ملک خود را به روز کنند به این ترتیب همواره ابهاماتی در ارتباط با ساختمان  های در حال بهره برداری وجود دارد، از همین رو مدلسازی اطلاعات ساختمان (BIM)موجب کاهش هزینه بازسازی ساختمان می شود،  به این ترتیب که یک پکیج کامل از تاریخچه پروژه در اختیار مالک قرار میگیرد و این امکان را فراهم می سازد تا همواره به آخرین اطلاعات ساختمان دسترسی وجود داشته باشد.

به این ترتیب زمانیکه پیمانکاران ساختمان در حال فعالیت هستند هزینه های پیش بینی نشده به شدت کاهش می یابد. به این دلیل که تمام مشخصات مسیرهای تاسیسات مکانیکی و برقی و مشخصات مواد به کار رفته در ساخت بنا همگی وجود دارند و غافلگیری برای پیمانکاران و مالکین به وجود نمی آید. از سویی دیگر با توجه به کاهش مخاطرات پیش رو هزینه بیمه پروژه در طول بازسازی کاهش چشمگیری خواهد داشت.

ثبت اطلاعات ساختمان تنها مزیت بکارگیری این فرآیند نمی باشد، مدلسازی اطلاعات ساختمان (BIM) این امکان را را فراهم می سازد که مالکین با رصد کردن میزان مصرف دستگاه تهویه مطبوع و میزان برق  و آب مصرفی ساختمان نسبت به مدیریت مصرف خود اقدام نمایند و در  صورت لزوم از تجهیزات بهینه تری استفاده نمایند.

 ۴ نکته اساسی در مدیریت بهره برداری در بستر مدلسازی اطلاعات ساختمان (BIM):

  1. یکی از از مهمترین دغدغه های مدیران بهره برداری در پروژه های مدل سازی شده با مدلسازی اطلاعات ساختمان (BIM)این است که درک مناسبی از روند اجرای این فرآیند ندارند بالطبع امکان اجرای آن را در مرحله بهره برداری را نیز نخواهند داشت. به همین دلیل تاکید می شود که مدیران بهره برداری در جلسات توجیهی روند اجرای BIM در پروژه نیز حضور داشته باشند و آن ها با توجه به اهداف مورد نظر خود و مالکان اقدام به جمع آوری اطلاعات مورد نیاز نمایند.

 

  1. با توجه به اینکه که اطلاعات بسیار زیادی به مانند ابعاد فضاها، جزئیات پنجره ها، نوع آجرها و… در فرآیند مدلسازی اطلاعات ساختمان (BIM)جمع آوری می گردد بعضی از این اطلاعات در آینده برای نوسازی یا فروش پروژه ها کاربرد دارند اما برای تیم های نگهداری و تعمیرات نه ‌تنها کاربردی ندارند بلکه موجب سردرگمی نیز می شود، به این ترتیب توصیه می شود که پنج مورد از اطلاعات تجهیزات ساختمان جهت استفاده در طول بهره برداری ثبت شود تولید کننده، مدل، مشخصات ساخت، شماره سریال و توضیحات مربوطه.

 

  1. باید شخصی برای ثبت و ضبط اطلاعات تازه مرتبط با مدلسازی اطلاعات ساختمان (BIM)در طول دوره بهره برداری تعیین شود تا هرگونه تغییر یا تعمیر که در اجزا و تجهیزات ساختمان اعمال می‌شوند در مدل سازی و مدارک مرتبط با مدلسازی اطلاعات ساختمان (BIM)پروژه ثبت و به روز رسانی گردد.

 

  1. به یاد داشته باشیم همواره اطلاعات حاصل از فرآیند بهره برداری می بایست با اطلاعات فرآیند BIM ادغام و یکسان سازی شود تا همواره تیم های اجرایی به آخرین مستندات BIM دسترسی داشته باشند و از جمع‌آوری اطلاعات دوره بهره برداری در پایگاه داده جداگانه‌ای جلوگیری به عمل آید.